Att byta generator i sin bil är inte särskilt svårt. Det handlar egentligen mest om att plocka bort den gamla och sätta dit en ny istället. Man måste dock se till att remmen som driver generatorn är korrekt spänd. Sedan måste man även se till att generatorn passar i fästet under huven, eller så får man byta fäste. Beroende på vilken typ av drift som generatorn ska ha kan man även bli tvungen att byta remskiva antingen på generatorn eller på motorn. Nyare generatorer är oftast anpassade för beltdrive, vilket man kan lösa genom att byta ut den nya remskivan mot den som suttit på den gamla generatorn.

Det är dock inte alltid som man har problem med generatorn även när man tror så själv. Det kan vara laddningsregulatorn som krånglar, eller så kan batteriet helt enkelt vara urladdat. Andra problem kan vara att all ström från generatorn inte når batteriet. Detta kan bero på att jordkabeln mellan generatorchassit och motorblocket har dålig kontakt.

Ytterligare ett alternativ är att sätta in ytterligare en generator. På många bilmodeller finns det ett fäste för en generator till. Det andra fästet är dock inte alltid av samma typ som det första, så man kan tvingas använda två olika generatorer. Dessutom ska man inte parallellkoppla två generatorer, för i så fall kan de slå ut varandra, om regulatorerna inte ger samma spänning. Man bör därför koppla generatorerna så att de bildar två olika system, exempelvis ett till ljudanläggningen om man har en kraftig sådan.